ΤΑΞΙΔΙΑ

Πλατεία BIFF: το «Walk of Fame» του Μπουσάν

http://www.avgi.gr/documents/10179/10632341/49d.jpg/95fefdeb-7292-4826-b720-f1e6aef38253?t=1579733081951&imageThumbnail=3
Με φόντο τις εμβληματικές αψίδες

Κινηματογραφικοί αστέρες, shopping και κορεατικό street food

Παρασκευή 13 Σεπτεμβρίου 1996. Το «Μυστικά και Ψέματα», χάρη στο οποίο ο μεν Μάικ Λη είχε παραλάβει τον Μάιο στις Κάννες τον Χρυσό Φοίνικα συνοδευόμενος ώς το πόντιουμ και τον προεδρεύοντα του φεστιβάλ Φράνσις Φορντ Κόππολα από την Αντζέλικα Χιούστον, η δε Μπρέντα Μπλέθιν το βραβείο ερμηνείας, ανοίγει το πρόγραμμα ενός καινούργιου φεστιβάλ 9.475 χιλιόμετρα ανατολικότερα.

Τετάρτη 14 Αυγούστου 1996. Η αντίστροφη μέτρηση για το 1ο Φεστιβάλ του Πουσάν έχει αρχίσει. Έτσι, 29 ημέρες πριν την επίσημη έναρξη, μια αρκετά μεγάλη περιοχή του κέντρου της πόλης, που έχει ανακαινιστεί ενόψει της εκδήλωσης, παίρνει την ονομασία Πλατεία PIFF. Τέσσερα χρόνια αργότερα θα μετονομασθεί και αυτή, ταυτόχρονα με τη νέα γραφή της πόλης και του αρκτικόλεξου του φεστιβάλ, σε Πλατεία BIFF.

Το Μνημείο της Νέας Χιλιετίας

Ο Μάικ Λη κάνει καλό ποδαρικό στον καινούργιο θεσμό. Το 1ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Πουσάν, δεύτερης μεγαλύτερης πόλης της Νότιας Κορέας μετά τη Σεούλ, υποδέχεται έως τη λήξη του, το Σάββατο 21 Σεπτεμβρίου, 224 φιλοξενούμενους από 24 διαφορετικές χώρες. Παράλληλα, προσελκύει 184.071 θεατές οι οποίοι παρακολουθούν 73 ταινίες από 31 χώρες.

Η πρώτη διοργάνωση κλείνει με κινεζική ταινία και έκτοτε ο κανόνας είναι το φεστιβάλ να ανοίγει και να κλείνει με ασιατικές παραγωγές και συμπαραγωγές. Ο λόγος είναι ότι το PIFF, όπως θα γίνει γνωστό το φεστιβάλ από τα αρχικά του Pusan International Film Festival, αποσκοπεί πρωτίστως στο να προβάλει πρωτοεμφανιζόμενους Ασιάτες δημιουργούς και να προσδώσει μεγαλύτερη δημοφιλία στο ασιατικό σινεμά μεταξύ των νέων της ηπείρου. Το 2000 καθιερώνεται η γραφή «Busan» με το λατινικό αλφάβητο αντί για «Pusan» και έτσι τα αρχικά του φεστιβάλ θα προσαρμοστούν αναλόγως από PIFF σε BIFF.

Θεόδωρος Αγγελόπουλος

Με την πάροδο των χρόνων, η επιτυχία μεγαλώνει. Οι προβαλλόμενες ταινίες από τις 73 του 1996 φτάνουν το 2018 τις 324. Οι δε 224 καλεσμένοι φτάνουν τον Οκτώβριο του 2011 τους 11.268 και οι διαπιστευμένοι δημοσιογράφοι τους 2.440. Η επιτυχία όμως δεν περιορίζεται στα ποσοτικά μεγέθη. Κάθε χρόνο συρρέουν μερικά από τα μεγαλύτερα ονόματα του παγκόσμιου κινηματογράφου.

Σάββατο 28 Μαΐου 2016. Τελειώνω την επίσκεψή μου στο «Nurimaru APEC», το γυάλινο κυκλοτερές κτήριο όπου συνήλθε το 2005 η Οικονομική Συνεργασία Ασίας-Ειρηνικού, το διακυβερνητικό αυτό φόρουμ των 21 κρατών – μελών του Ειρηνικού που προωθεί το ελεύθερο εμπόριο στην περιοχή. Κατευθύνομαι στον σταθμό Ντονγκμπάε, από όπου παίρνω τον υπόγειο συρμό της γραμμής «2», της «Πράσινης Γραμμής».

Πάολο Ταβιάνι

Μισή ώρα αργότερα αλλάζω βαγόνι στη Σεομυεόν, αυτήν τη φορά κατευθυνόμενος νότια με τη Γραμμή «1» ή «Πορτοκαλί Γραμμή». Σε λιγότερο από 20 λεπτά φτάνω στη στάση μου, την Τζακάλτσι. Αφήνοντας την έξοδο «7» περνώ απέναντι τη λεωφόρο και στον δεύτερο παράλληλο, την BIFF Gwangjan-ro, την οδό Xουάντζανγκ BIFF, κατευθύνομαι στην πλατεία. Δεν χρειάζεται να ψάξω ή να ρωτήσω πού βρίσκεται. Ακολουθώ την κίνηση του κόσμου.

Ελάχιστα λεπτά αργότερα αντικρίζω τη χαρακτηριστική σειρά αψίδων με το «φουτουριστικό» ύφος. Πλησιάζοντας, η κίνηση μεγαλώνει. Άλλωστε, βρισκόμαστε στο Ναμπο-ντονγκ, επιχειρηματικό και εμπορικό κέντρο της πόλης, όπου συρρέουν διαρκώς καταναλωτές, υπαίθριοι πωλητές, τουρίστες και οικογένειες για περίπατο. Ολόγυρα βρίσκονται αρκετές αγορές, όπως η Νυχτερινή Αγορά, πέντε λεπτά με τα πόδια, ή η Γκούκτζε, τέσσερα στενά βορειότερα, αλλά και η Τζαγκάλτσι με τα φρέσκα θαλασσινά στην αντίθετη κατεύθυνση, προς τα νότια και τη θάλασσα.

Τραγανά χο-τοκ

Όλιβερ Στόουν

Περίπατος στην Πλατεία BIFF δεν νοείται χωρίς χο-τοκ. Είναι μέρος της κουλτούρας των κατοίκων και δεν είναι τυχαίο που το βλέπουμε σε κορεατικές ταινίες και σειρές. Παρότι και στην κορεατική και στη λατινική απόδοση (Hoddeok) γράφεται «Χόντεοκ», οι ντόπιοι το προφέρουν όχι μόνο παραλείποντας το «ε» αλλά και σαν να ενώνουν δύο ξεχωριστές μονοσύλλαβες λέξεις. Το χο-τοκ είναι από τα δημοφιλέστερα σνακς των Κορεατών, ειδικά τον χειμώνα. Πρόκειται για κάτι ανάμεσα σε ντόνατ και τηγανίτα, που το έφεραν αρχή του 20ού αιώνα Κινέζοι μετανάστες.

Με μαύρη ζάχαρη με κανέλλα, το παραδοσιακό χο-τοκ περιέχει φυστίκι ή σπόρους, ενώ οι γκουρμέ μοντερνισμοί το θέλουν και με «κίμτσι», το χαρακτηριστικό κορεατικό τουρσί, με λαχανικά, με τυρί, με καλαμπόκι, ακόμη και με φιλετάκια, τα κορεατικά «πουλγκόγκι».

Τζέρεμυ Άιρονς

Διαλέγω δύο γλυκά τραγανά ζεστά χο-τοκ, ένα σε ροζ χρώμα που του δίνουν τα «πουκπόντζα», τα βατόμουρα από όπου οι Κορεάτες παρασκευάζουν το ομώνυμο σκούρο κόκκινο κρασί, και ένα σε πράσινο που οφείλεται στο τσάι που περιέχει. Αποδεικνύονται και χορταστικά, αλλά και οικονομικά. Υπολογίζοντας τις ισοτιμίες του γουόν, στοιχίζουν από μισό έως τρία ευρώ το καθένα, ανάλογα τη γέμιση και το κατάστημα.

Συνεχίζω στην οδό Κουάνμποκ, την Κουάνμποκ-ρο, έναν πεζόδρομο ήπιας κυκλοφορίας. Απόλυτος κυρίαρχος εδώ είναι οι βιτρίνες. Πρόκειται για τη δημοφιλέστερη οδό όσων ακολουθούν τη μόδα ψάχνοντας και για οικονομικές τιμές. Το καθαρό οδόστρωμα με τις ανοικτόχρωμες ροζ πλάκες, και γενικότερα το ροζ χρώμα να επικρατεί σε πινακίδες, γλάστρες, κτήρια, επιγραφές και στα άνθη πολλών ζαρντινιέρων, σου φτιάχνει τη διάθεση, προϋπόθεση εκ των ων ουκ άνευ για όσους θεωρούν το shopping απόλαυση.

Κώστας Γαβράς

Συνεχίζω να περιπλανώμαι ολόγυρα στην πλατεία. Στο εμπoρικό κέντρο Σιντσαντζί. Στην τεράστια Τζακάλτσι, τη μεγαλύτερη ψαραγορά της Κορέας. Στην Κουανγκμπογκντόνγκ, τον δρόμο με τα ντάμπλινγκς, τα κέικ ρυζιού, τα ψάρια, τα γεμιστά με ρύζι ρολά, τα καλαμάρια σε κόκκινη σάλτσα, τα φασόλια, τα λουκάνικα σουντέ και ό,τι μπορεί να φανταστεί κάποιος σε street food. Και βεβαίως στον ναό Νταεγκάκσα με τις τοιχογραφίες, την πέτρινη παγόδα στην αυλή και την τεράστια αίθουσα, της οποίας την οροφή στολίζουν εκατοντάδες φανάρια. Και κάποια στιγμή στέκομαι και στα κυριότερα αξιοθέατα που δικαιολογούν τη «σινεφίλ» ονομασία της πλατείας, τα αποτυπώματα σε μπρούντζο των χεριών των μεγάλων σκηνοθετών, ηθοποιών και άλλων συντελεστών του κινηματογράφου, στα πρότυπα του Walk of Fame του Λος Άντζελες με τα 2.500 και πλέον αποτυπώματα χεριών και ποδιών των αστέρων του Χόλλυγουντ.

Ντάριο Αρζέντο

Δύο από τα παλαιότερα αποτυπώματα που εντοπίζω, αν όχι τα παλαιότερα, από το 1998, είναι του Βρετανού ηθοποιού Τζέρεμυ Άιρονς και του Ιρανού σκηνοθέτη Αμπάς Κιαροστάμι.

Ανάμεσα στους γνωστότερους σταρ του παγκόσμιου κινηματογράφου που έχουν αφήσει το αποτύπωμά τους στην Πλατεία BIFF εντοπίζω τον Κώστα Γαβρά, τον Θεόδωρο Αγγελόπουλο, τον Λυκ Μπεσσόν, την Ιζαμπέλ Υπέρ, τον Έννιο Μορικόνε, τον Κριστόφ Ζανούσι, την Ζυλιέτ Μπινός, την Άννα Καρίνα, τον Πάολο Ταβιάνι, τον Βιμ Βέντερς, την Ζαν Μορώ, τον Όλιβερ Στόουν, τον Ουίλλεμ Νταφόε, τον Κάρλος Σάουρα, τον Ντάριο Αρζέντο και πολλούς άλλους.

Γύρω από την πλατεία βρίσκονται και αρκετοί κινηματογράφοι. Πολύ περισσότεροι από εκείνους τους ελάχιστους που είχαν ανοίξει στην περιοχή μετά την απελευθέρωση της Κορέας από την Ιαπωνία τη δεκαετία του 1940. Ολόγυρα έχουν στηθεί κάμποσα αγάλματα με θέμα τον κινηματογράφο.

Ιζαμπέλ Υπέρ – Ερίκ Μπεσσόν

Ένα από τα γνωστότερα είναι το μπρούτζινο άγαλμα του κινηματογραφιστή ο οποίος κρατά μια παλαιού τύπου κάμερα, αφιερωμένο στην κινηματογραφική βιομηχανία της Νότιας Κορέας, που αντιστοιχεί στα μισά εισιτήρια από όσα κόβουν οι σχεδόν 2.000 κινηματογραφικές αίθουσες της χώρας. Όσο για το γνωστότερο άγαλμα, αυτό δεν είναι άλλο από το «Μνημείο της Νέας Χιλιετίας» του Κιμ Ντέε Γουκ που στήθηκε το 2000 στη διασταύρωση Κουάνγκμποκ και Κουανγκμποκτζουγκάνγκ και παρουσιάζει ένα όμορφο νεαρό ζευγάρι όντας αφιερωμένο στο μέλλον των νέων.

Παίρνοντας τον δρόμο της επιστροφής, κατευθύνομαι ανατολικά στο υπόγειο εμπορικό κέντρο Κουανμπόκ μήπως βρω ενδιαφέροντα χειροτεχνήματα σε χαμηλές τιμές, ελπίζοντας να επιστρέψω κάποτε σε περίοδο φεστιβάλ ή έστω Χριστουγέννων, τις εποχές δηλαδή που η Πλατεία BIFF αποκτά ακόμη περισσότερο χρώμα και ζωντάνια.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s