Uncategorized

Στον Ναό του Ουρανού

Ο Ναός του Ουρανού μετά από ένα βροχερό πρωινό

Φτάνοντας στο μέσον του καλοκαιριού στο Πεκίνο, γνώριζα πως εκτός από ζέστη, γύρω στους 30°C με 35°C, θα έβρισκα πιθανόν και βροχές αλλά σίγουρα υγρασία. Έτσι, στέκομαι τυχερός καθώς στην πρώτη μου κιόλας επίσκεψη στα αξιοθέατα της πόλης πέφτω σε ένα πολύωρο ψιλόβροχο, χάρη στο οποίο αφενός πετυχαίνω μια αντιπροσωπευτική κλιματολογικά ατμόσφαιρα και αφετέρου απολαμβάνω θέα και περιήγηση σχεδόν μόνος μου, έχοντας προνοήσει να προμηθευτώ ομπρέλα. Πρώτος μου σταθμός στη μεγαλύτερη πληθυσμιακά πρωτεύουσα του κόσμου είναι ο Ναός του Ουρανού, σχεδόν 6 αιώνες μετά την κατασκευή του.
Στις αρχές του 15ου αιώνα, μεγαλύτερη πόλη του κόσμου είναι το Τζίνλινγκ στην Κίνα, το γνωστό και ως Νανκίν, με πληθυσμό που οι ιστορικοί τον υπολογίζουν μεταξύ μισού και ενός εκατομμυρίου. Πολλοί εξ αυτών υποστηρίζουν ότι το Πεκίνο, μεταξύ 1420, όταν δηλαδή ολοκληρώθηκε ο ναός, και 1425, ξεπέρασε πληθυσμιακά το Τζίνλινγκ. Σύμφωνα δε με τον διάσημο ιστορικό Τζωρτζ Μοντέλσκι, στο τέλος του 15ου αιώνα το Πεκίνο είχε ξεπεράσει το 1 εκατομμύριο.
Από το 1406 έως το 1420 το Πεκίνο είναι ένα απέραντο εργοτάξιο. Εκατοντάδες χιλιάδες Κινέζοι εργάτες απασχολούνται καθημερινά στο χτίσιμο της νέας πρωτεύουσας, παλαιάς ωστόσο πόλης, σχεδόν 2,5 χιλιετιών, το Πεκίνο. Ιδρύθηκε το 1045 π.Χ., δεύτερο έτος της μακραίωνης δυναστείας των Τσου, και με το όνομα Τζίκεν ή Τζίσενγκ, όπως την προφέρουν οι Δυτικοί, υπήρξε πρωτεύουσα του κράτους Τζι. Το 1403 θα ονομαστεί Βόρεια Πρωτεύουσα και στις 28 Οκτωβρίου του 1420, την χρονιά που ολοκληρώνεται η Απαγορευμένη Πόλη, θα ανακηρυχθεί επισήμως πρωτεύουσα της Δυναστείας των Μινγκ.
Τη δεκαπενταετία στην οποία χτίζεται η Απαγορευμένη Πόλη, κατασκευάζεται και ο Τιαν Ταν, ο Ναός του Ουρανού, και οι αυτοκράτορες, τόσο οι Μινγκ όσο και οι Κινγκ, που θα είναι και η τελευταία δυναστεία πριν την ανακήρυξη της Δημοκρατίας της Κίνας το 1912, θα οργανώνουν σε αυτόν κάθε χρόνο τις ετήσιες τελετές της συγκομιδής.


Ο αυτοκρατορικός θυσιαστήριος βωμός στο εσωτερικό του ναού

Ο αυτοκράτορας Γιουνγκ-λο
Ο Γιουνγκ-λο ή Γιονγκλέ, όπως τον προφέρουν οι Δυτικοί, θα κυβερνήσει από το 1402, στην ηλικία των 42 ετών, έως το 1424. Αν και ένθερμος Βουδιστής -μάλιστα θα χρησιμοποιήσει τις βουδιστικές γιορτές και ως μέσο ειρήνευσης στο κράτος-, ακολουθεί και τις πανάρχαιες παραδόσεις και τελετές. Έτσι, εγκαινιάζει τον Ναό του Ουρανού, ο οποίος είναι ταυτισμένος με την εορτή της συγκομιδής, το Χειμερινό Ηλιοστάσιο.
Νύχτα ακόμη, προτού ανατείλει ο ήλιος, και με το ψύχος που συνήθως επικρατεί στο Πεκίνο μέσα στην καρδιά του χειμώνα, μια καμπάνα χτυπά αναγγέλλοντας την αναχώρηση του αυτοκράτορα από την Αίθουσα της Αποχής όπου νηστεύει επί τριήμερο αποφεύγοντας βαριά φαγητά όπως κρέας, σκόρδο και αλκοόλ και ενώ μαζί με τους ανώτερους αξιωματούχους του απέχει και από τα κυβερνητικά καθήκοντα. Με το που φθάνει στον βωμό του ναού ξεκινούν χορός και μουσική που προσκαλούν τους θεούς και τους προγόνους του αυτοκράτορα στην τελετή. Οι χορευτές και οι μουσικοί εξασκούνται επί 12 μήνες μόνο για τις δύο παραστάσεις που τελούνται κάθε χρόνο στον ναό. Η δε μουσική αναπαριστά τον διάλογο θεών και αυτοκράτορα.
Μετά την υποδοχή του αυτοκράτορα τελείται η μοναδική ζωοθυσία που πραγματοποιείται επιτόπου στον βωμό, με αγελάδα για σφάγιο. Στη συνέχεια, ο αυτοκράτορας προφέρει σειρά προσευχών και επικλήσεων με προκαθορισμένες προτάσεις, η εκφορά των οποίων δεν πρέπει να παρεκκλίνει των τύπων, διότι κάτι τέτοιο θα επισύρει την μήνιν των θεών και η σοδειά δεν θα είναι επαρκής. Για να κρατήσει λοιπόν το μέτρο στην ψαλμωδία, ο αυτοκράτορας έχει τη βοήθεια των τραγουδιστών που δίνουν τον ρυθμό. Καθ’ όλη δε τη διάρκεια κατά την οποία προσεύχεται, κρέας, νεφρίτης, μετάξι, κρασί και φρούτα προσφέρονται σε κάθε έναν θεό ξεχωριστά. Με το πέρας της τελετής, οι προσφορές αυτές καίγονται επίσης ξεχωριστά για κάθε θεό σε σιδερένιους φούρνους νοτίως του βωμού.

Ο κοσμολογικός συμβολισμός
Ενδιαφέρον έχει και ο κοσμολογικός συμβολισμός καθώς ο ναός αναπαριστά τον ουράνιο θόλο. Τα δακτυλιόμορφα τείχη στα βόρεια και η τετράγωνη επιφάνεια στον Νότο συμβολίζουν το σύμπαν, το οποίο γίνεται αντιληπτό ως ημισφαιρικός θόλος που πατά πάνω στην επίπεδη γη. Αντίστοιχα, το βόρειο τείχος είναι ψηλότερο από το νότιο, διότι και ο Ουρανός βρίσκεται ψηλότερα από τη Γη. Κατ’ αντιστοιχίαν, το βόρειο τείχος του ναού σχεδιάσθηκε κυκλικός όπως ο «Ουρανός», ενώ το νότιο τετράγωνο όπως η «Γη». Στην Αίθουσα των Προσευχών πάλι, υπάρχουν 28 στύλοι. Οι 4 ψηλότεροι βρίσκονται στο κέντρο και συμβολίζουν τις τέσσερις εποχές. Ολόγυρα βρίσκονται οι 12 μεσαίοι οι οποίες παριστάνουν τους 12 μήνες τους έτους, και πέριξ αυτών οι 12 εξωτερικοί, καθένας εκ των οποίων αντιστοιχεί και σε μία ώρα της ημέρας. Συνολικά δε και οι 28 στύλοι συμβολίζουν τον κύκλο της σελήνης.
Κοσμολογικούς και άλλους συμβολισμούς όμως κρύβουν και τα χρώματα του ναού. Το πορφυρό χρώμα σε πύλες, τείχη και στύλους δηλώνει την αυτοκρατορική εξουσία. Μάλιστα, οι κόκκινοι στύλοι θα χρησιμοποιούνται ώς το 1912 μόνο για τα αυτοκρατορικά κτήρια και απαγορεύονται σε ιδιωτικά κτήρια επί ποινή θανάτου. Το μπλε, με τη σειρά του, στις οροφές συμβολίζει το χρώμα του Ουρανού, ενώ η τριπλή οροφή της Αίθουσας των Προσευχών με τα κεραμίδια σε μπλε, κίτρινο και πράσινο αναπαριστούν τον Ουρανό, τον Αυτοκράτορα και τη Γη. Επί δυναστείας Μινγκ, τα χρώματα θα ενοποιηθούν σε κυανό για την καλοκαιρία και τη βλάστηση.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s